11月18日にAIPPIソフトウェア特許研究会にて、矢作隆行ニューヨーク州弁護士より、機械分野において自然法則該当性が問題になったCAFC判決の紹介があった。備忘の意味を込めて、判決の骨子を書き留めておく。
providing a
hollow shaft member; tuning at least one liner to attenuate at least two
types of vibration transmitted through the shaft member; and
positioning
the at least one liner within the shaft member such
that the at least one liner is configured to damp shell mode vibrations in the
shaft member by an amount that is greater than or equal to about 2%, and the at
least one liner is also configured to damp bending mode vibrations in the shaft
member, the at least one liner being tuned to within about ±20% of a bending mode
natural frequency of the shaft assembly as installed in the driveline system.
22. A method for manufacturing a shaft
assembly of a driveline system, the driveline system further including a first
driveline component and a second driveline component, the shaft assembly being
adapted to transmit torque between the first driveline component and the second
driveline component, the method comprising:
providing a
hollow shaft member; tuning a mass and a stiffness of at least one liner,
and inserting the at least one liner into the shaft member;
wherein the at
least one liner is a tuned resistive absorber for attenuating shell mode
vibrations and wherein the at least one liner is a tuned reactive absorber for
attenuating bending mode vibrations.
上記の2つのクレームに対するCAFCの判断は以下のとおりである。
クレーム |
多数意見 |
反対意見 |
1 |
クレーム1より一般的な記載であり、質量と剛性以外の変数も含む。 ライナーを所定の位置に配置することも限定されている。 →クレームは自然法則に向けられたものではない。差し戻し。 |
クレームは、振動の問題に対し、シャフト部材にライナーを挿入するという具体的な解決手段を含んでいる。 →特許適格性あり。 振動の減衰させるための最適化を要するが、それは実施可能要件である。 |
22 |
「ライナーの質量と剛性を調整する」は、フックの法則を適用したもの。 クレームにはライナーの調整に関する改良された方法は特定されていない。 →クレームは自然法則に向けられたもので、特許適格性なし。 |
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